TEACHING TIPS

  I came across the fun way of error correction in speaking 

with Herbert Puchta   Cambridge University Press



Correcting Errors




When and how to correct mistakes requires discretion and skill. A TEFL teacher who continually jumps in to correct will block the flow, causing students to stop talking for fear of being wrong. On the other hand, letting errors pass means that bad habits become persistent.

Step 1: When and how to correct

  • Immediately: when you want to ensure accuracy, or when fluency is not the key factor. Note: in this case make sure that students do repeat the corrected form. It is not enough that you correct - students must copy orally and practise. This usually occurs when presenting the language.
  • Delayed: wait until the student has finished speaking but return quickly to the error to ensure correct usage. Take notes and choose an appropriate time to correct.
  • Very delayed: sometimes the activity is so interesting that the dynamics are more important than accuracy. If you feel that correction will take away from the energy of the event, be subtle and incorporate the corrections in tests, games or warm-ups without stressing where the mistakes came from.

Step 2: How to correct

  • Teacher correcting: the most common way. Remember: you are a resource, not a judge. If students are continually making eye-contact with you to check if it's okay, then it's not okay. They're afraid of making mistakes.
  • Teacher hints: every teacher should develop a range of hand gestures, which indicate certain predefined situations to students. 'Incorrect' could be shown by a to-and-fro motion of the finger; 'wrong word order' by a circular motion of the two forefingers.
  • Self-correcting: with helpful gestures from the teacher, students will often be able to offer a corrected version themselves.
  • Peer-correcting: an essential technique for a dynamic teacher is to use fellow students to rectify errors, but be careful of the class 'know-it-all'.
  • Research: let the class look it up for tomorrow and don't be afraid to do so yourself. If you don't know something, admit it. The class will respect you more.

Always, always, always…

  • Get your class to repeat the correct form of a structure.
  • Isolate the problem. If most of the class is making the same mistakes, then you may need to go back, clarify and repeat what you have taught.
  • Be positive and patient. Rather than viewing mistakes as a failure of your teaching ability, see them as helpful signposts where more attention needs to be put.
  • Use pair-work. Let students resolve problems for themselves.

Never ever…

  • Jump in, get angry or intimidate.
  • Simply correct and leave it. Do constantly review the correction and practise it.
  • Forget to keep your own records. The mistakes that your students are making are very important as a guide to what you need to focus on.




НАЙГОЛОВНІША  ЗАДАЧА  НАС, ВЧИТЕЛІВ  - ЗАКОХАТИ ПЕРШОКЛАСНИКА  В АНГЛІЙСЬКУ МОВУ !

  Настуаний навчальний рік, 2016-2017 не за горами. По всій Україні в навчальних закладах починають працювати батьківські школи для малечі, яка збирається до першого класу. Від того як буде організовано навчальний процес в першому класі, залежить все шкільне життя дитини.  Особливої уваги потребує організація навчання англійської мови. 
  Як же розвинути позитивну мотивацію до вивченя іноземної мови у дітей та їх батьків? Як зацікавити малюка, як зробити кожний урок іноземної мови для нього відкриттям, новим кроком в пізнанні навколишнього світу? Як організувати роботу на уроці таким чином, щоб кожний учень ставав учасником навчального процесу протягом всього уроку? Як створити успішне навчальне середовище?
  Найкращий шлях - це систематичне та наполегливе встановлення чітких параметрів поведінки на уроці.
  По-перше, необхідно встановити чіткі правила поведінки на уроці та неухильно їх дотримуватися.
    По-друге, необхідно створити ритуальний візерунок етапів уроку, який встановлює послідовність, форми організації видів діяльності, що дозволяє учням почувати себе безпечно ( учні знають, що відбувається і що відбуватиметься). Ритуал може встановлювати:
   - традиційну розминку
   - роботу в тематичних куточках
   - закінчення та початок виконвння  вправ за відповідним сигналом
   По-третє, виконання учнями певних обов'язків.
Нам необхідно пам'ятати, що першокласникам потрібен час, щоб звикнути до шкільного життя. Вони потребують нашої підтримки та підбадьорювання.
 Але найголовніше - ми повині навчати першокласників іноземної мови, залишаючи їх у щасливому світі дитинства. Кожний мовний зразок повинен пройти декілька рівнів: демонстраційний, тренувальний у іграх, піснях та мультимедійних засобах. Вивчаючи, наприклад, кольори, можна використати наступне відео-





Тренувати в умінні розуміти іншомовне спілкування можна починати з першого класу за допомогою того ж відео -

Успіх першокласника у вивченні іноземної мови цілком залежить від учителя та його батьків, які повинні співпрацювати.




It would be wonderful to implement this kind of teaching technique in our Ukrainian schools!














No comments: