Методичні рекомендації Луганського ОІППО щодо організації літніх мовних
таборів у 2015-2016 навчальному році у Луганській області
Питання вивчення іноземних мов – одне
із основних питань освіти. Володіння громадянами англійською мовою та іншими
іноземними мовами є важливим інструментом для зростання конкурентоспроможності
нашої держави. Це також запорука успішної персональної кар’єри.
Міністерство освіти і науки України вважає пріоритетним напрямком якісне
навчання дітей іноземним мовам у контексті європейської інтеграції України та
наближення до європейських стандартів.
Міністерство шукає різні підходи для
забезпечення якісного навчання дітей мовам. Одним із таких нестандартних
підходів є створення літніх таборів з іноземних мов. Літні мовні школи – це
один із найважливіших проектів МОН загальнонаціонального значення. Мета проекту
– підвищити рівень володіння англійською мовою серед учнів усіх шкіл країни,
зацікавити дітей, започаткувати моду на вивчення іноземних мов в Україні,
привернути увагу суспільства до цієї теми.
Пропонується трансформувати оздоровчі
табори, в яких учні перебувають після закінчення навчального року, на літні
школи вивчення англійської мови. Вони покликані спонукати школярів практично
застосовувати знання з мов, отриманих протягом навчального року. Проведення
дво- або тритижневої літньої школи передбачається на базі загальноосвітніх
навчальних закладів протягом червня.
У таборах діти матимуть можливість
спілкуватися іноземними мовами та застосовувати їх у різних формах діяльності
(в ігрових та концертних програмах, театральних виставах тощо). Дитина зможе
усвідомити свій рівень знань і зрозуміти, де і як їх можна застосовувати –
спілкуватися із товаришами, розробляти проекти (театральні студії, спортивні
змагання тощо). Формат літнього мовного табору має «спрацювати» завдяки тому,
що:
– у них будуть задіяні не вчителі, а
волонтери – отже, не виникатиме асоціацій із навчальним процесом у школі, має
бути цікаво спілкуватися із наставниками, котрі «вболівають за ідею»;
– відсутність оцінки дозволятиме дітям
вийти за рамки і «розкритися»;
– там можна буде отримати досвід саме у
спілкуванні;
– колегіальна робота дітей із різним
рівнем навченості сприятиме взаємному збагаченню;
– завдяки таким заходам учень зможе
позбутися комплексів і віднайти мотивацію до вивчення іноземної мови;
– отже, школяреві легше зрозуміти, навіщо
йому потрібна іноземна мова.
Мовні літні табори в системі освіти –
спроба неформального підходу до навчання. Жодних домашніх завдань і оцінювання
знань, командна робота і спільні проекти, творча діяльність під супроводом
педагогів та волонтерів. Головне у створенні такої школи – це бажання, кадровий
потенціал викладачів, а також волонтерів.
Літні мовні табори будуть працювати під
час найдовших канікул, коли школярі потребують відпочинку. Саме тому вивчення
іноземних мов у жодному разі не повинно перетворюватися на продовження
навчального процесу. Основна мета мовних таборів — зацікавити учнів іноземними
мовами та сприяти самостійній підготовці вдома.
Принципи діяльності літнього мовного
табору з іноземної мови – це початкові положення, які визначають вимоги до
змісту, методів і організаційних форм організації роботи учнів. Вони
відповідають цілям і завданням усієї організації роботи з іноземної мови в
школі та ілюструють суть педагогічної діяльності вчителя – організатора
позакласної роботи учнів. Основними принципами діяльності літнього мовного
табору є:
·
принцип зв’язку навчання з життям;
·
принцип комунікативної активності учнів;
·
принцип зв’язку позакласної роботи з
уроками іноземної мови.
Завдання мовного табору — показати
дітям інший, відмінний від шкільного стиль викладання, де акцент ставиться на
практичній частині та знаннях, які можна застосувати пізніше і в інших
областях. Це дуже відрізняється від звичного багатьом батькам теоретичного
підходу до освіти. Саме через таку діяльність діти істотно розширюють свій
кругозір і дізнаються багато нового.
Під час перебування у літніх мовних
таборах дитина зможе:
·
здобути необхідні мовні навички;
·
непомітно подолати мовний бар'єр;
·
удосконалити свою розмовну мову;
·
поєднати навчання із захопливим
відпочинком;
·
найголовніше — отримати мотивацію для
подальшого вдосконалення знання іноземної мови.
Щодо структурування діяльності літніх
мовних таборів, то учнів потрібно розподілити по групах, залежно від їхнього
віку та рівня знання іноземної мови. З урахуванням цього навчання ведеться за
різними адаптованими навчальними посібниками та різними напрямками. Така
система дозволяє дитині відчувати себе комфортно в групі однолітків, які
відповідають її рівню. Відповідні навчальні посібники надані партнерами і є у
вільному доступі на веб-сайтах представництв та Міністерства освіти і науки.
Зрозуміло, що за одну зміну діти не
зможуть кардинально поліпшити свої академічні та творчі здібності, тому
найголовніше завдання мовного табору - показати дітям інший, відмінний від шкільного
стиль викладання, де акцент ставиться на практичну частину і знання, які можна
застосувати пізніше і в інших областях. Це дуже відрізняється від звичного
багатьом батькам теоретичного підходу до освіти. Саме через таку діяльність
діти істотно розширюють свій кругозір і дізнаються багато нового.
Фахівці Міністерства освіти і науки
України та експерти міжнародних організацій пропонують систему роботи з
проектами літніх мовних таборів, що передбачає відпрацювання всіх видів
мовленнєвої діяльності в цікавій ігровій формі, розрахованій на різні рівні
мовленнєвої компетенції – від А1 до В2.
Міжнародні партнери МОН згодні надавати
консультаційну допомогу та безкоштовні методичні матеріали педагогам та
волонтерам, котрі долучаються до ініціативи. Інформація про це є на сайті
Міністерства.
Для того, щоб усі плюси перебування
дитини в мовному таборі спрацювали, необхідно зробити правильний вибір місця
проведення. Крім з’ясування особливостей школи, де розташований табір, програми
навчання, запропонованої в ньому, необхідно звернути увагу на кілька важливих
моментів, таких як:
·
особливості інфраструктури табору
(майданчики для масових заходів, комп'ютери, доступ в Інтернет тощо);
·
режим дня, передбачений у таборі
(наявність вільного особистого часу);
·
кількість дітей у загоні й кількість
вожатих (традиційно для мовних таборів 1–2 вожатих на 12–15 дітей);
·
особливості організації охорони
території та забезпечення безпеки відпочинку, протипожежного забезпечення;
·
кількість занять на день, компетентність
викладацького складу, присутність у таборі носіїв мови, які мають допуск і
дозвіл на спілкування та роботу з дітьми.
Щодо змісту роботи з учнями, то
фахівцями були обрані наступні тематичні напрямки: здоровий спосіб життя;
талановита молодь країн, мова яких вивчається, та України; свята та традиції
країн, мова яких вивчається, та України; театральна студія; студія мистецтв;
екологія рідного краю.
No comments:
Post a Comment